Αν το παιδί σας παρουσιάζει κάποια δυσκολία στον τρόπο παραγωγής της ομιλίας του θα πρέπει να δώσετε σημασία στα εξής :
• Αγοράστε σφυρίχτρες και διάφορα παιχνίδια που εξασκούν τον στοματοπροσωπικό μηχανισμό. Παίξτε ποδοσφαιράκι με καλαμάκια, φυσήξτε με καλαμάκι και χωρίς, κεράκια, φτερά, βαμβάκι και γενικά ελαφριά αντικείμενα.
• Παρατηρήστε τις ποιότητες τροφών που το δυσκολεύουν στην μάσηση του. Πολύ πιθανώς αν έχει δυσκολία στον στοματοπροσωπικό μηχανισμό να αποφεύγει ελαστικά ή/και σκληρά τρόφιμα.
• Μην πολτοποιείται το φαγητό του. Κόψτε το σε μικρά κομμάτια και σταδιακά αυξήστε το μέγεθός τους.
• Μην επιτρέπετε πόση από μπιμπερό και χρήση πιπίλας. Κάντε αντικατάσταση του μπιμπερό με παγούρι που έχει χοντρό καλαμάκι.
• Μην βάζετε το παιδί να επαναλάβει το σωστό πρότυπο μιας λανθασμένης παραγωγής. Αν παρουσιάζει διαταραχή άρθρωσης απλά παραθέστε το σωστό πρότυπο μετά από την δική του παραγωγή.
• Μην διορθώνετε τις λάθος παραγωγές του φωνήματος-στόχου σε θέση που το παιδί δεν έχει δουλέψει ακόμα στις συνεδρίες του.
• Εξηγείστε του ότι οι επισκέψεις στον λογοθεραπευτή θα το βοηθήσουν να μάθει πράγματα που δεν γνωρίζει ακόμα, χωρίς να κάνετε συγκρίσεις με άλλους συμμαθητές του.
• Ενημερώστε την δασκάλα για την έναρξη της λογοθεραπείας. Οι δάσκαλοι πρέπει να επικοινωνούν με τους θεραπευτές και να παίρνουν σαφής κατευθύνσεις για να ενισχύσουν το θεραπευτικό έργο.
• Κάντε επανάληψη τις ασκήσεις λογοθεραπείας στο σπίτι και ζητήστε πληροφορίες για τυχόν βελτίωση της άρθρωσης του στο σχολείο.
Βασιλειάδης Παναγιώτης
Λογοθεραπευτής